25-tego sierpnia 2018 Fundacja Sens Ruchu we współpracy z wydawnictwem Virgo i Centrum Garbary 64 w Poznaniu zorganizowała promocję książki Mary Bond:

„Jak prawidłowo chodzić stać i siedzieć. Nowe zasady.”

Gaja Karolczak, inicjatorka warsztatu:

Książka ta wydała się nam ciekawa do pracy, bo wcześniej z Bartkiem Mroczkowskim (doktorant filozofii UAM zajmujący się konceptualizacjami i praktykami ciała) braliśmy już na warsztat książki związane z anatomią doświadczeniową, a w cyklu „Przepływy” i w działaniach Grupy „Samoczytającej” (projektach Fundacji Sens Ruchu) – tworzyliśmy przestrzeń dla połączeń między teorią a działaniem. Chcieliśmy, by warsztat ten pokazał właśnie bardzo praktyczny wymiar książki Mary Bond: że można, znajdując kompana do ćwiczeń, po prostu przeczytać opis ćwiczenia np. na „otwieranie stóp” – i okaże się, że to krótkie ćwiczenie już wpłynie na zmianę sposobu w jaki nasze stopy odczuwają kontakt z ziemią. Ćwiczenia nie są banalne, mają różne stopnie trudności co pozwala każdemu pracować na poziomie który się „czuje”.

Na szczęście książka nie jest suchym zestawem ćwiczeń, ale przedstawia ich zakorzenienie w filozofii rolfingu, i uważnym podejściu do ciała na co dzień – tym, jak wytwarzają je nie tylko nawyki czy praktyki ruchowe ale również emocje, i bardziej lub mniej uświadomione nastawienie do świata. Takie tło staraliśmy się nadać obecnością dwóch świeżo upieczonych terapeutów Integracji Strukturalnej (Gaji Karolczak i Arkadiusza Rośka) oraz filozofa Bartka.

Po warsztacie zapytaliśmy uczestników o ćwiczenia, które im się najbardziej podobały, ewentualnie jakąś impresję. Oto nasze zwroty:

1.„Ćwiczenia zawarte w książce Mary Bond mają dla mnie bardzo praktyczny wymiar. Pobudzają ogólną wyobraźnię ruchu i świadomość ciała. Dla mnie jako terapeuty Integracji Strukturalnej – są one świetnymi wskazówkami dla moich klientów.”

2. „Ćwiczenie z dociskaniem stóp umożliwia wytworzenie rozluźnienia w odcinku lędźwiowym. Dzięki temu nasz oddech zaczyna się  pogłębiać i uświadamiamy sobie w jaki sposób praca stóp wpływa na jakość naszego oddychania, a tym samym na nasze samopoczucie.

3. „Podczas warsztatów najbardziej odkrywczym dla mnie ćwiczeniem było świadome i powolne turlanie się po podłodze. Bardzo mnie rozluźniło i pomogło w świadomym odczuwaniu każdej części ciała w styczności z twardym podłożem. Innym ciekawym ćwiczeniem było „rysowanie okręgów i ósemek kością ogonową”. Pozwoliło wyczuć ruchy miednicy i rozluźnić te partie ciała.”

4. „Najlepszym dla mnie ćwiczeniem podczas dzisiejszych warsztatów, było leżenie na plecach, nogi ugięte pod kątem 90 stopni i oparte o ścianę i wciskanie w ścianę bądź pięt lub też palcy stóp.”

5. „Ćwiczenie ze stopami na ścianie które aktywuje dolny odcinek pleców, zwiększa świadomość pracy wewnętrznej części miednicy i wpływ stóp na rozmieszczenie dystalnych części pleców. Przy tym ćwiczeniu miałem najwięcej odczuć. W pewnym momencie przy nacisku można było wyczuć napięcie w szyi.”

6. „Ćwiczenie ponoszące moją świadomość kulistości miednicy to „rysowanie ołówkiem” – końcówką kości ogonowej ruchów obrotowych; podczas nich zaobserwowałam w niektórych momentach brak płynności – dosłownie przeszkodę w rysowaniu. Dopiero świadomość kulistości miednicy i bioder nadała temu wyobrażeniu płynności.”

7. „Podczas warsztatów najbardziej odkrywczym dla mnie ćwiczeniem było świadome i powolne turlanie się po podłodze. Bardzo mnie rozluźniło i pomogło w świadomym odczuwaniu każdej części ciała w styczności z twardym podłożem. Innym ciekawym ćwiczeniem było „rysowanie okręgów i ósemek kością ogonową”. Pozwoliło wyczuć ruchy miednicy i rozluźnić te partie ciała.”

6. „Szczerz mówiąc ćwiczeni do mnie nie przemówiły. Nie bardzo wiedziałem, czy ronię je źle czy dobrze, jaki ma być jaki ma być efekt ćwiczenia i w czym ono ma pomóc.”

8. „Ćwiczenie na aktywowanie czwartego i piątego palca  w prosty sposób koryguje postawę podczas wykonywania wielu czynności życiowych.”